مهر, 1397 بدون نظر دسته‌بندی نشده, مقالات

مقایسه نسخه جدید ESXI 6.7 با نسخه های 6.5 و 6

همانگونه که در مبحث مجازی سازی گفته شد، مجازی ساز VMware VSphere Hypervisor با نام تجاری ESXi شناخته میشود. همانطور که انتظار می‌رفت با پیشرفت تکنولوژی پردازش ابری و همچنین نیاز به امنیت بیشتر در سیستم مجازی‌سازی در سطح جهان، در هفدهم آوریل 2018 شرکت بزرگ Vmware جدیدترین نسخه پلتفرم مجازی سازی خود یعنی Vmware vSphere 6.7 را به دنیا معرفی نمود.

مجازی ساز vSphere که امروزه کمتر کسی است که با آن آشنا نباشد، یک سیستم مجازی‌ساز قدرتمند و کامل است که به شما امکان مجازی‌سازی سیستم عامل‌های متعدد را بر روی یک سرور می‌دهد. vSphere با رشد و پیشرفت علم رایانش ابری و علاقه کاربران به استفاده از این علم، سیستم‌های خود را مبتنی بر تکنولوژی ابری ارائه داده است و در آخرین نسخه ارائه شده، آن را تکمیل کرد.

vSphere 6.7 در حال حاضر قابلیت ارتباط مستقیم با AWS یا همان سرویس ابری آمازون را داراست و کاربران می‌توانند از این پس کلود شخصی خود را با سیستم کلود عمومی آمازون یکپارچه ساخته و از آن استفاده کنند.

در بلاگ رسمی شرکت Vmware آمده که vSphere 6.7 بر مبنای یک پلتفرم کارآمد و امن بر روی بستر پردازش ابری ترکیبی ارائه شده که تحول جدیدی در تکنولوژی ابری بشمار می‌رود. vSphere 6.7 به نسبت نسخه‌های قبلی از مقیاس‌پذیری بیشتری در بخش مدیریت برخوردار است و همچنین با ارائه راه‌کارهای متفاوت امنیت را به صورت جامع بر روی ماشین‌های مجازی فراهم می‌سازد.

قابلیت های کلیدی vSphere 6.7 مشکلات و خواسته های زیر را برطرف می کند:

  • گسترش انفجاری در کیفیت و همچنین تغییر سریع در نرم افزارها، از نرم افزارهای حیاتی سازمان تا فضاهای کاری هوشمند
  • گسترش شدید مهاجرت به زیرساخت های Hybrid Cloud
  • گسترش دیتاسنترهای On-Premises یا “در محل”
  • امنیت زیرساخت و همچنین نرم افزارها

قابلیت ها و امکانات جدید vSphere 6.7

مدیریت ساده و کارآمد در مقیاس بالا

VSphere در نسخه 6.5 (و نسخه 6 آپدیت 3) خود مدیریت را بر روی Web برد و دیگر خبری از vSphere Client نبود. این اقدام Vmware در ابتدا با کمی انتقاد طرف شد اما پس از مدتی که کاربران متوجه افزایش امنیت و همچنین مقیاس‌پذیری بالای این امر شدند، از Vmware تمجید شد. حال در نسخه vSphere 6.7 این محیط گرافیکی تحت وب با امنیت بیشتر و همچنین عملکرد بهبود یافته طرف شده است.

Vmware در کنار نسخه‌های 6 و 6.5 از پکیجvSphere خود محصولvCenter را به طور کامل معرفی کرد که قادر بود چندین سرورvSphere Hypervisor را در کنار یکدیگر تحت یک کلاستر آماده‌سازی کند و سرعت بیشتری به پیکربندی و استفاده از سرویس‌های موجود دهد.

حال در نسخه جدید این امکانات با بهبود و امکانات جدید روبه‌رو شده است که به گفته این شرکت، دو برابر سریعتر عملیات مورد نظر کاربر را نسبت به vCenter های قبلی انجام می‌دهد و سه برابر کمتر از فضای رم را اشغال می‌کند. همچنین vCSA (نسخه ی تحت لینوکسvCenter ) در نسخه جدید سه برابر سرعت بیشتری در عملیات کاربردی سیستم عامل‌ها مانند خاموش و روشن کردن، گرفتن Snapshot و… دارد.

امنیت جامع داخلی

vSphere 6.7 نسبت به نسخه 6.5 از امنیت بیشتری برخوردار بوده و همچنین هسته مرکزی HyperVisor از لحاظ امنیتی بازبینی مجدد شده است. در کنار این اقدام Vmware، پشتیبانی از ماژول Trusted Platform Mudule یا همان TMP نسخه 2 به VSphere 6.7 اضافه شده است که هم می‌تواند به طور کامل بر روی خود vSphere راه‌اندازی و استفاده گردد و هم به صورت مجازی با نام vTPM بر روی تک تک ماشین‌های مجازی تنظیم گردد.

Universal Application Platform

نسخه 6.7 از vSphere دارای سیستم جدیدی از Universal Application Platform است که به شما اجازه می‌دهد هر بخش از سخت افزار سرور را به طور کامل به آن شناسایی کرده و در ادامه آن را به صورت مجازی در اختیار سرورها قرار دهد. این پلتفرم که شامل مواردی چون 3D Graphic ،Big Data ،HPC ، Machine Learning و Cloud-Native می‌شود به صورت کامل در این نسخه پشتیبانی شده و با سخت افزار سرور اصلی به صورت کامل کار می‌کند.

به طور مثال با استفاده از این قابلیت شما اگر کارت گرافیکی Geforce بر روی سرور داشته باشید می‌توانید آن را به صورت مجازی و با نام vGPU به هر سرور داخلی اختصاص دهید تا از آن بهره ببرد.

VSPHERE 6.7 و زیرساخت های HYBRID CLOUD

در راستای مهاجرت بسیاری از سازمان ها و شرکت ها به زیرساخت های Cloud غول مجازی سازی دنیا، Vmware هم بهبود های بسیاری را در vCenter Server اعمال کرده است. با استفاده از vCenter Server Hybrid Linked Mode کاربران می توانند یک دید بسیار خوبی از زیرساخت On-Premise به همراه زیرساخت Cloud خود در AWS داشته باشند. به این ترتیب به روز رسانی و انتقال در زیرساخت های Hybrid بسیار ساده تر خواهد شد.

در نسخه جدید VMware vSphere 6.7 مقیاس پذیری افزایش یافته است. در ادامه به مقایسه نسخه جدید ESXi 6.7 با نسخه های 6.5 و 6 این محصول در خصوصESXi Maximums و vCenter Configuration Maximums می پردازیم.

Virtual Machine Maximums

ESXi Host Maximums


Comparison using the Configuration Maximum tool for vSphere shows the following changes

Fault Tolerance Maximums

vCenter Server Maximums




منابع:

  • www.vmware.com
  • technet24.ir

تگ ها